Rare Jongens die Canadeze, in tegendeel - Reisverslag uit Jasper Park Lodge, Canada van Ton Mierlo - WaarBenJij.nu Rare Jongens die Canadeze, in tegendeel - Reisverslag uit Jasper Park Lodge, Canada van Ton Mierlo - WaarBenJij.nu

Rare Jongens die Canadeze, in tegendeel

Door: Ton van Mierlo

Blijf op de hoogte en volg Ton

16 Juni 2017 | Canada, Jasper Park Lodge

Rare jongens die Canadezen.

We reizen nu al een aantal dagen door Canada.
We zien het land, we proeven wat van de cultuur en zien hoe de Canadezen hier reilen en zeilen.

Daarnaast heb ik een sterke voorkeur voor vrachtauto’s, dat mag duidelijk zijn.

Om jullie hier ook wat van te laten proeven tracht ik onze belevenissen hier neer te schrijven.

Het Land
Alles is groot, alle mensen wat een groot land.
Bossen met enorme naaldbomen en kaarsrechte stammen.
De steden zijn relatief compact.
De meeste steden die wij gezien hebben, hebben allemaal het zelfde stratenpatroon. Van noord naar zuid en van oost naar west. Bijna allemaal gelijke blokken
De wegen zijn ruim en in perfecte staat, veel van beton en asfalt.
Ook de trottoirs zijn van beton.

Apart om te vermelden is het fenomeen “Run a way line” dit zijn forse grindbakken van meer als 4mtr breed en ruim 100mtr lang. Deze bevinden zich altijd aan het einde van forse afdaling van een autobaan. Ze zijn bestemd voor vrachtwagens of auto’s die niet meer te stoppen zijn. Zij rijden dan zo’n grindbak in om geen ongelukken te veroorzaken.

De hele infrastructuur zit onder het wegdek, geen bovengrondse leidingen. Er zijn geen bovengrondse leidingen en zijn ze er wel dan alleen in de bevoorradingsstraten.

Wat wij bijzonder vinden, maar wel goed geregeld is dat achter elke winkelstraat een bevoorradingsstraat ligt. Hierdoor heb je nooit trucks in een winkelstraat staan te laden / lossen.
De wegen buiten de bebouwde kom liggen ruim hoger als de naast liggende bermen, dit is voor berging van sneeuw, water of vallend gesteente gedaan. Maar raak je van de weg af dan sta ik niet in over het restant van je band.
Naast de rijbanen is altijd nog een strook van 1 meter voor fietsers.
Ze kennen geen straat verlichting.
De wegmarkering is grandioos en wordt ook door iedereen op een juiste manier gebruikt.
Het komt regelmatig voor dat (secundaire) wegen gesloten zijn ivm sneeuwval en lawinegevaar. Hier is het niet te doen om deze sneeuw vrij te houden gezien het gebruik van deze wegen..
Snelheidsmaniakken kom ik niet tegen, iedereen houd zich aan de snelheid, in de stad 30 of 50km, buiten de bebouwde kom 70, 80, 90 en soms 100km per uur
Wegwerkzaamheden gebeuren bij daglicht en ook op zaterdag en zondag. Immers als het sneeuwt of vriest ligt het werk stil.

Vervoer:
Ben je een Canadees dan rij je in een 4x4 pick-up met een enorm vermogen onder de kap. Maar luxe auto’s, vooral Amerikaanse merken hebben de overhand tov van Europese merken, Zoals Chevrolet, Dodge, Ford, chrysler en jeep.
De truck zien er geweldig uit. Het zijn (vermoedelijk) allemaal “contracters” ZZP’s Grote jongens zoals Kenworth, Macks en Peterbilt zijn de reuzen hier op de weg. Altijd met een torpedoneus een loei van een slaapcabine. Bijna altijd met tandemstel maar ook veel tripelassen. Met enorme trailers, vaak ook met een dubbele trailer.

Bestelbusjes zoals in Nederland zie je niet, hier moet het groot en lomp zijn. Dergelijke ZZP’s rijden in een kleine truck met een lage gesloten achter opbouw vol met deurtjes en kisten en vaak ook een eigen hefkraan er op.

Maar vooral Pick-ups . Maar dan wel een forse trailer er achter. Voor het laden van vee, hout, kisten, snowmobiel of crossmotor.
Het vreemde wat mij opviel was de kogeldruk van de trailer op de pick-up. In Nederland mag deze niet meer dan 50kg bedragen. De trailers hier hebben een verder naar achter geplaatste achteras(sen) waardoor de kogeldruk fors toeneemt. Mijn inschatting is dat het hier zeker 150kg of meer is.
En heb je een pick-up met een kogel in de laadbak, net boven de achteras, dan is de belasting hier ruim 2,5 ton recht op de kogel. Maar dan heb je ook een echte pick-up met dubbel lucht achter. (laadvermogen ruim 3,5 ton)

Bussen
In de steden maar ook tussen de steden rijden bussen, grappig is dat de bussen aan de voorzijde een fietsdrager hebben voor maximaal 3 fietsen. Een fiets mag men gratis mee nemen. Je moet hem er wel zelf opzetten en afhalen.

Fietsen
Overal kom je fietsers tegen, zowel op de race als op de ATB, ook veel vakantiefietsers zijn hier te vinden. Alleen het fietsen op de snelwegen vind ik zelf minder prettig, maar helaas er is niets anders. Wel moet gezegd worden dat iedereen veel rekening houd met deze fietsers.

Treinen
De treinen die wij gezien hebben werden gebruikt voor goederen vervoer zoals kolen, hout en containers ( maar dan 2 op elkaar) het aantal wagons hier is ook enorm. 100st is eerder regel als uitzondering.

Brandstof:
De benzinestations zijn niet zo dik gezaaid als in Nederland, na 150 a 200km kom je er een tegen. Naast benzine is hier ook altijd diesel en gas verkrijgbaar. Tanken doe je hier door eerst met je creditkaart een vermoedelijk te tanken bedrag te gaan kiezen. Bv $150 of $200,-- daarna ga je tanken. Heb je minder nodig dan wordt het juiste bedrag van je kaart geboekt. Maar als je in Canada bent laat je je niet kennen en pers je er gewoon ruim $150,-- in. Vaak is je tank dan pas half vol. De benzine is hier goedkoper als in Nederland. Ongeveer € 0,85 per liter. Maar een beetje V8 motor drinkt erg veel gemiddeld 1 op 4. Dus een echt verschil met Nederland is er niet.

Alcohol.
Alcohol is alleen te koop in de “liquor store” dus wijn, bier en sterke drank alleen hier en alleen ouder als 18 anders kom je de winkel niet binnen.
De drank is vele malen duurder als in Nederland. Hier is de drank ongeveer 25 tot 30% duurder als thuis. Vreemd want wij drinken alleen maar thuis.

De Canadees:
Hij is erg vriendelijk, spreekt Engels en Frans
Altijd bereid je te helpen en niet alleen met wijzen, ze nemen je bijvoorbeeld aan de hand mee om je verder te helpen.
Zijn super trots op hun land en dragen dit ook graag uit. En verwachten van hun gasten dat ook zij het een bijdrage leveren een de netheid
Ze houden van schoon en opgeruimd. Zwerfvuil is er niet. Nergens ook niet in de berm. Heb je afval dan bewaar je dit en deponeer dit in speciale beerbestendige containers. Je moet je hand in een sluiting steken om de klep te openen. Een berenpoot pas daar niet in.
De Canadees is absoluut niet gestress en heeft alle tijd maar werkt wel gestaag door, hij is een harder werker. Uitgedost een stevige werkkleding, bouwhelm en een stoere zonnebril. En werkhandschoenen in de kontzak.

Ze zijn heren in het verkeer, hard rijden doet men niet. En claxonneren al helemaal niet. Ruim voor een kruising remt men af en wacht geduldig tot het zijn beurt is.
De Canadees is geen koukleum. Zodra er een zonnestraaltje is, lopen de dames met open schoenen, en korte rokjes en hemdjes met spagettiebandjes.
De heren dragen dan ook meteen een korte broek en een T-shirt met daar over een open hangende houthakkersbloes.
Ze zijn altijd goed, maar basic gekleed. Opmaken is bij dames minder belangrijk

Ze zijn ook erg sportief, er wordt voor Canadese begrippen erg veel gefietst, gelopen, geklommen, geskied.
De Canadees is ook een echte outdoor freak, veel buiten en vuur stoken. Tot hun standaard uitrusting behoord zeker een aks, een groot mes, een kleine bijl en een flink stuk touw.
Kamperen doen ze graag en veel. Of ze gaan basic op pad of erg luxe en groot.
Is het basic dan gebruiken ze een tent. Is het luxe dan is het een Motorhome of een trailer. De motorhomes ( Merk PREVOLT) zijn groot. Erg groot. Vergelijkbaar met een grote Hermes bus compleet met nivelleersysteem, airco en een personenauto hangend achter deze bus. Is het een trailer dan is deze ook enorm. Vaak wordt deze , als ze geplaatst zijn, links en rechts nog uit geschoven. Een kermis trailer is er niets bij. Ook beschikken ze over enorme accupakketen zodat ze zeker 2 dagen elektra aan boord te hebben.

Stroom:
Deze is lager als in Nederland, 110 volt, het amp is hoger. Hier heb je minimaal 30 apm. Terwijl wij thuis 16 of hooguit 25 apm kennen.

Water:
Ondanks dat hier absoluut geen water te kort is, is het water nergens drinkbaar, drinkwater moet je kopen, of eerst goed door koken.

Levensmiddelen:
Ook dit is groot. Eieren minimaal per 12st, jus in kannen van 2,5 liter, melk ook in 2,5 lier, vlees! Jongens dit gaat nergens over. Wat een enorme verpakkingen. 3kg is nog klein. Gesneden vlees is prima maar je hebt gelijk voor 3weken gesneden vlees in huis. Ook de boodschappen zijn duurder als in Nederland. Dat komt omdat de prijs die op het schap staat bij de kassa vermeerderd wordt met de BTW.

Outlows:
Met name in Vancouver maar ook in Kelowna. kwamen we erg veel daklozen tegen.
Ze vallen je niet lastig, ze bedelen niet en zijn ook redelijk rustig. In onze ogen zijn het wel allemaal junks. Je ziet ze op straat slapen op een rooster of in een portiek.

• 16 Juni 2017 - 07:29

George:

super verhaal en foto's!!

• 16 Juni 2017 - 08:02

Jos Van Mierlo:

Groot, groter, grootst!

• 16 Juni 2017 - 22:50

Pierre Van Der Linden:

Hoi Ton,
    Wat een schitterend verhaal weer. heb nu elke avond weer tijd om je te volgen.
    als ik in Rome ben zal ik zeker een kaarsje aansteken voor jullie.

• 18 Juni 2017 - 11:26

Guus En Annie:

Hoi Ton,
    nu we weer thuis / terug van vakantie zijn en we weer een fatsoenlijke en werkende internetverbinding hebben, lezen we jouw verhalen met veel plezier. Heerlijk om te lezen.....