Tofino in het Wild. - Reisverslag uit Tofino, Canada van Ton Mierlo - WaarBenJij.nu Tofino in het Wild. - Reisverslag uit Tofino, Canada van Ton Mierlo - WaarBenJij.nu

Tofino in het Wild.

Door: Ton van Mierlo

Blijf op de hoogte en volg Ton

23 Juni 2017 | Canada, Tofino

Tofino in het Wild.
21 juni 2017

Vandaag hebben we een walvis en beer ‘safari” geboekt in het plaatsje Tofino op het enorm eiland Vancouver Island.

Gisteren (20 juni) zijn we met de veerboot van uit Horsehoe Bay (Vancouver) in 1,5 uur naar Nanaimo op Vancouver Island gevaren. De veerboten hebben veel weg van de ferry’s die ik in het verleden heb gehad naar Noorwegen en Zweden. Enorm veel auto’s en vrachtverkeer op de boot.

De eerste indruk was dat Vancouver Island redelijk vlak was, maar dit valt vies tegen. Ook hier bergen met forse sneeuwpieken er op. Ook weer veel bebossing onder weg.
Omdat we redelijk laag zitten ( 65mtr boven NAP) rijden we hier langs veel loofbomen.
En dan van enorme joekels. De weg van Nanaimo naar Tofino is een hele klus. Een totale afstand van 210 km waarvan 150km veel haardspeldbochten flinke beklimmingen en afdalingen van 12 tot 14%. De snelheid blijft ver onder 50km. Toch wel vermoeid rijden met zo’n bakbeest. Het gas geven is geen probleem maar of je de bochten juist kunt maken en toevallig niet met je “kont” raakt tijdens het draaien.
Maar het wel weer schitterend. Het heeft ook weer veel weg van een Oostenrijkse bergpas met beken naast de weg en veel uitgehakte wegen door het rotsmassief.

De camping die we wilden was vol. Gelukkig had de buurman wel plek. Echter deze jonge ondernemer had recentelijk deze enigszins in verval geraakte camping overgenomen. En was bezig met het opknappen. Er was ook een oud zwembad met kleedlokalen aanwezig. Het zwembad was in onderhoud de douche met kleed zaal waren gelijk de douches van de camping. Wi-Fi niet of nauwelijks.

Wild life:
Voor de middag zijn we walvissen gaan spotten, met 8 personen op een uit de kluiten gewassen speedboot met 2x 225pk buitenboordmotoren. Gehesen in water en winddichte rode overals de zee op. De walvis die we zouden aantreffen was de grijze walvis. Een vis van ongeveer 45 / 65f ofwel tussen de 13 en 20mtr. Het duurde even maar toen zagen we ze. Het was niet zo dat we ze met hun staat boven water zagen komen maar op ruim 20mtr afstand zagen we ze voor bij zwemmen. Een foto’ maken had geen zin. Gezien de schittering op het water. Wat wij zagen had meer weg van een enorme grijs /zwarte strubbeling op het water. Een enkele keer wel waargenomen dat hij lucht uitblies. We hadden graag gehad dat de kapitein dichter bij de vissen zou gaan varen ,maar vanuit wildlife verstoringen werd dit niet gedaan.
We zijn in ieder geval wel goed uitgewaaid op de boot. Je had moeite met kijken als de boot op vol vermogen over het water joeg. Je wangen “flapperde” van de hoge snelheid .
Per toeval wel een grazende zwarte mannetjes beer op de overs waargenomen.
Tja dit is wildlife spotten. Soms zit het mee en soms zit het tegen.

Na de middag ook via een boot een beer-safari gedaan. Dit ging er minder snel aan toe als van morgen. We hadden hier ook meer tijd om rond te kijken. Immers de beer was het hoofd doel maar andere dieren werden in het geheel mee genomen. Zoals de Zee arendEagel, de zee otter, eventueel de orka en walvis of andere kleinere walvissoorten.
Het duurder even maar we hebben een aantal beren gespot. Zelfs moeder met pub. Ook de Zee adelaar kwam regelmatig over ons heen “gezeild”
Wederom een leuke maar ook interessante dag

• 23 Juni 2017 - 07:09

Jos Van Mierlo:

Deze VK zou ook wel iets voor mij zijn!

Verslag uit: Canada, Tofino

Ton

meerdaagse tochten fietsen is mijn passie. Het hangen op mijn stuur, het luisteren naar de wind in mijn oren het genieten van het landschap waar ik door heen rol, het ontmoeten van nieuwe mensen en het kamperen onderweg is puur genieten. niets moet is mijn motto. zelf je potje koken, en nadat de schemer is ingevallen heerlijk in mijn slaapzak kruipen en op een inflatinmat en kussen mij te rusten leggen dat is mijn manier van reizen op de fiets. genieten jullie mee, jullie zijn van harte welkom

Actief sinds 23 Jan. 2016