“Kleppermannen en veermannen in een patroon van Di - Reisverslag uit Elburg, Nederland van Ton Mierlo - WaarBenJij.nu “Kleppermannen en veermannen in een patroon van Di - Reisverslag uit Elburg, Nederland van Ton Mierlo - WaarBenJij.nu

“Kleppermannen en veermannen in een patroon van Di

Door: Ton van Mierlo

Blijf op de hoogte en volg Ton

16 Mei 2016 | Nederland, Elburg

Maandag 16 mei 2016

“Kleppermannen en veermannen in een patroon van Dijken en Terpen”

Vandaag onze 3de fietsdag, waarbij Wim nog steeds de camper naar een volgende camping rijd, zijn fiets pakt en ons tegemoet fietst. En Pierre en Ton eigenlijk de hele rit samen rijden. Tijdens het fietsen hebben we (als de breedte van de weg het toelaat) de nodige discussies over van alles. Alles wat ons bezig houd. Ook zeer diepgaande gesprekken. Erg waardevol is dit. En dit alles terwijl we genieten van ons schitterend mooi Nederland. Een land rijk aan schitterde fietspaden die ons continu blijven verbazen aan de veelzijdigheid van landschappen. Omdat we niet zo snel door deze landschappen rijden, valt het soms niet op dat onze omgeven weer is veranderd.

Heerlijk ontbeten bij Tine vanmorgen. Met een uitzicht over niemandsland. Met in de verte de schapen en een klepperende ooievaarspaar boven in een Berk inclusief jong. Wat een rust en wat een ruimte daar in dat plaatsje Nederland.

De route die wij fietsen, genaamd de LF 9, is een route die denkbeeldig een lijn over Nederland trekt tussen het gedeelte wat net boven NAP licht of het deel wat zonder dijken onder water zou staan.

Naast de vele ooievaars (kleppermannen) die we in de ochtend waarnemen, rijden we vandaag veel over dijken en terpen. Ook veel boerderijen en woningen staan hier op terpen. De dijken slingeren als een lange slang door het landschap. Hierdoor hebben we continu mooie vergezichten. Jammer weer dat de temperatuur ver achter blijft en de erg koud aanvoelende regen. Veel woningen hebben ook een rieten kap wat kenmerkend is voor deze streek.

Onze route loop via St. Jans Klooster naar Zwartsluis. Reden om even Han Wensink (Broer van Gerton) de hand te schudden. Onder het genot van een kopje koffie hebben we hem getracht een hart onder de riem te steken. In Zwartsluis staat nog een oud stoomgemaal ( 1912) Wat waren wij in die tijd toch al vernuftig met het droog houden van land. Terwijl op dit moment in de wereld nog veel volkeren natte voeten hebben. Dus al ruim 100jaar is Nederland met deze kennis in de weer. Om trots op te zijn

Een mooie ervaring vandaag was het handkracht-veer over de Overijselsche Vecht. Een noest uitziende veerman trok via 2 houten klossen aan en staalkabel het veer ( groot genoeg voor 3 fietsen) continu over en weer en dat voor €0,60 per fiets. Ik kon het niet laten maar ik moest ook het gezicht van deze man even op beeld vast leggen. Hij deed dit in weer en wind. Volgens ons had hij met zijn opvarende continu het zelfde praatje. Heel even scheen vandaag de zon, juist tijdens deze oversteek. Reden voor ons om aan de andere zijde even een koffiepauze in te lassen.

Niet veel later maken we de oversteek per motorveer over de IJsel maar dat is dan niet echt spectaculair meer.

Waar ik vandaag ook wel erg om moest lachen ( en dat doen we erg veel) is het volgende. Op het motorveer moest Pierre plassen. Hij had aan de andere zijde al een prachtige boom gezien die hij voor dit kleinnood zou gaan gebruiken. Eenmaal bij de boom aangekomen bleek deze meer van de weg af te staan als hij vooraf had in geschat. Ook stond er nog een pikkeldraad afscheiding voor. Ik zij tegen Pierre, “gebent toch een aardige spekkoper als ge dien boom kunt raken”!!!! Pierre had het niet geprobeerd, hij wilde alleen maar af van de druk in zijn onderbuik. Terwijl hij zijn blaas stond te legen zag ik op mijn GPS dat in ons gezichtsveld de plaats Hattem op dook. Ik riep dus naar Pierre “ daar gins ligt Hattum en jij ook. Hij hat um ook. Mannenhumor zal ik maar zeggen.

Nadat we Wim op onze route weer tegen kwamen zijn we als 3 cornyten op weg gegaan. We passeerden nog een aardig kasteel / herenhuis in Oldenbroek in een bosachtige omgeving.

In Elburg is een grote pinkstermarkt gaande, het is geen doen om er met de fiets door heen te lopen. Dus maar buiten het oude centrum om op naar de camping. Een Natuurcamping genaamd Old Putten. Een mooi grasveld en mooi sanitair zonder muntjes en ook nu weer een toiletrol op het toilet. Prima geregeld. Alleen jammer dat de regen ons ook op de camping weet te vinden. Tijdens ons bezoek aan het oude centrum viel mijn ook nog op een leuke spreuk op een bakfiets.
“ Voor iedere gelegenheid is er een zoen” daar besluit ik het vandaag mee

Maar morgen wordt het beter!!!!
De Cornyten van Ton.

  • 16 Mei 2016 - 20:59

    Mario Langewouters:

    ik hoop wel dat de man met fietsaanhanger meer betaalt dan 60cent ik heb dan toch nog 1knappe man gezien op de foto de veerman.

  • 17 Mei 2016 - 10:14

    Jos Van Mierlo:

    Mooie plaatjes. Vooral die van de veerman met zijn noeste uiterlijk! Krijgt het er wel koud van als ik jullie zo zie!

  • 17 Mei 2016 - 13:22

    Ton Van Mierlo:

    Uitstervend ras die veerman!!
    Langzaam maar zeker komen jullie naar het zonnige zuiden.
    De afgelopen dagen is hier nauwelijks een drup regen gevallen, jammer dat jullie zoveel regen hebben gehad.

    Veel plezier nog en ik zie de verhalen van vandaag weer tegemoet :-)

    Margot

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ton

meerdaagse tochten fietsen is mijn passie. Het hangen op mijn stuur, het luisteren naar de wind in mijn oren het genieten van het landschap waar ik door heen rol, het ontmoeten van nieuwe mensen en het kamperen onderweg is puur genieten. niets moet is mijn motto. zelf je potje koken, en nadat de schemer is ingevallen heerlijk in mijn slaapzak kruipen en op een inflatinmat en kussen mij te rusten leggen dat is mijn manier van reizen op de fiets. genieten jullie mee, jullie zijn van harte welkom

Actief sinds 23 Jan. 2016
Verslag gelezen: 202
Totaal aantal bezoekers 12840

Voorgaande reizen:

05 Juni 2017 - 05 Juni 2017

Vancouver zondag 4 juni 2017

13 Mei 2016 - 21 Mei 2016

Fietsen door het mooie Nederland

Landen bezocht: