Woudreuzen op Meares Eiland - Reisverslag uit Tofino, Canada van Ton Mierlo - WaarBenJij.nu Woudreuzen op Meares Eiland - Reisverslag uit Tofino, Canada van Ton Mierlo - WaarBenJij.nu

Woudreuzen op Meares Eiland

Door: Ton van Mierlo

Blijf op de hoogte en volg Ton

23 Juni 2017 | Canada, Tofino

Woudreuzen

22 juni 2017

Je moet hier maar afwachten of Wifi aanwezig is en voor hoelang. Maar het maakt ook niet uit of mijn verhaaltje nu vandaag of morgen geplaatst wordt. Wij hebben de tijd en de Canadezen zeker.

We wilden vandaag wel eens wat grote Red Cederbomen zien hier op Vancouver Island.
In eerste instantie wilden we hiervoor ruim 120km terg gaan rijden richting Nanaimo. Maar onze buurman, een jonge gast van 31, die hier in zijn ChevyVan (tuinman in Tofino) woont vertelde ons dat we veel beter met de watertaxi naar Meares Eiland konden gaan. Als we graag Giant bomen willen zien moet je daar zijn.

Vanuit Tofino is dat 15 minuten varen. Beter dus dan 2,5 heen en 2,5 uur terug rijden.

Meares Eiland is een relatief groot eiland. Het is meer een zwaar beboste berg. Een waar regenwoud met verscheidende beplantingen. In 1981 had de overheid plannen om de berg op Meares Eiland geheel kaal te maken en er wat wegen en bebouwing te laten plaats vinden. De plan ontwikkeling was al aardig op dreef toen een actieve groep natuur ecologen, de plaatselijk bevolking Tia-o-Qui-aht en wat leden van de provincie een demonstratie op touw hadden gezet. Met als doel, behoud de natuur op Meares Eiland.
Immers het eiland is niet bewoond. Het is een groot woud. Wat al vele eeuwen oud is.
Hier staan de ook de woudreuzen of wel de Giant Red Ceders. Stammen met een omvang van meer als 6 meter en in hoogte niet te schatten.

Er is, om meer mensen er van bewust te laten worden wel natuurschoon zich hier bevind, een trail gemaakt. Omdat het erg veenachtige grond is, is er een loopbrug gemaakt, vergelijkbaar als de stammetjes bruggen in de peel. Echter hier doen ze het in steil. Hier is het van Red Ceder.

Het is een bijna ondoordringbaar regenwoud. Het pad dat we lopen gaat om al deze enorme woudreuzen heen. Het is zo overweldigend mooi dat ik dit verslag wel moest maken van me zelf omdat de foto’s het niet helemaal kunnen vertellen. We hadden dit wel mee willen nemen en nee, niet om op te stoken

Het bezoek geeft tevens aan dat we zuinig moeten zijn op onze natuur en dat we ons afval op een juiste manier moeten verzamelen en recyclen.

• 23 Juni 2017 - 09:45

Overweldigend

• 23 Juni 2017 - 20:59

Pierre Van Der Linden:

Hoi Ton en Margot,
    Eindelijk even tijd om jullie mooie verhalen te lezen. Het moet toch wel een bijzonder avontuur zijn deze keer met alles wat je ziet en mee maakt. Mooie bomen waar je mooie tafels van kan maken toch of heb je die van de vorige reis nog staan.
    en wat betreft de wifi, dat komt overal voor
    Geniet er nog verder van
    En morgen weer tijd om nog meer van jullie te lezen.

• 23 Juni 2017 - 22:07

Guus En Annie:

WAUW écht super indrukwekkend !!!!!!!!!!!!!!!
    Inderdaad 'n reden temeer zuinig te zijn op onze natuur en aarde.

Verslag uit: Canada, Tofino

Ton

meerdaagse tochten fietsen is mijn passie. Het hangen op mijn stuur, het luisteren naar de wind in mijn oren het genieten van het landschap waar ik door heen rol, het ontmoeten van nieuwe mensen en het kamperen onderweg is puur genieten. niets moet is mijn motto. zelf je potje koken, en nadat de schemer is ingevallen heerlijk in mijn slaapzak kruipen en op een inflatinmat en kussen mij te rusten leggen dat is mijn manier van reizen op de fiets. genieten jullie mee, jullie zijn van harte welkom

Actief sinds 23 Jan. 2016